Ørkenblomst
Land:
Storbritannien, Tyskland, øst
Instruktør:
Sherry Horman
Spilletid:
127
Medvirkende:
Liya Kebeda, Sally Hawkins
Handling:
Filmen bygger på den internationale model Waris Dirie´s selvbiografi. Hun bliver omskåret som 5-årig og solgt ind i Ægteskab med en meget ældre mand som 13-årig. Ikke så underligt, at den somaliske teenagepige tager flugten til Europa. I Londons gader lever hun som illegal indvandrer, indtil en barmhjertig kvinde giver hende husly og venskab. Hun får job i en restaurant, hvor en modefotograf falder for hendes eksotiske udstråling. Waris’ forvandling til topmodel kan begynde. Den etiopiske model Liya Kebede er med sit spillevende ansigt et scoop for filmen, mens mange af de andre skuespilleres præstationer er mindre vellykkede. Det kan dog i høj grad skyldes en lidt svag personinstruktion.
Da vi første gang ser Waris (Liya Kebede), træder hun ud af et anonymt byhus i London. Hun tøver et øjeblik, inden hun kaster sig ud i den myldrende menneskemængde, og man forstår godt hendes usikkerhed, for med sin kulørte klædedragt er hun nok et farverigt indslag i det grå bybillede, men også en udsat og frygtsom minoritet, hvis forhistorie vi endnu ikke er bekendt med. Da scenen vises igen senere i filmen, ved vi, at hun har rygrad til alt, hvad hun måtte møde i Londons gader. Intet er barskere end det liv, hun har forladt, men filmen fortæller også om den somaliske nomadepige, der ender som højtbetalt topmodel og som FN-talskvinde mod omskæring af kvinder.
At en international fiktionsfilm tør tage livtag med sådan et emne, er både sympatisk og respektindgydende, og ˜Ørkenblomst’ er nådesløs i sin kritik, når Waris opsøger en lægeklinik i London på grund af underlivssmerter og mødes af en somalisk portør, der fordømmer hende.