Dag og Nat

Land:
Danmark Sverige
Instruktør:
Simon Staho
Spilletid:
95
Medvirkende:
Mikael Persbrandt, Pernilla August, Michael Nyqvist, Tuva Novotny

Handling:
Seks år efter sin debutfilm Vildspor, kommer den 32-årige danske instruktør og manuskriptforfatter Simon Staho nu med en film i internationalt format, i form af et stærkt, voksent og voldsomt drama. Filmen byder på intenst spil af en række af Sveriges stærkeste skuespillernavne, med en overbevisende og dynamisk Mikael Persbrandt i hovedrollen. Tilmed beskæftiger filmen sig i direkte vendinger med et af de spørgsmål, der er blevet kaldt det eneste væsentlige, nemlig spørgsmålet om selvmord. Er livet værd at leve? Er det til at bære? Det er det ikke for den 40-årige arkitekt Thomas. Hans beslutning står ikke til diskussion. Som i filmens klare forbillede, iranske Abbas Kiarostamis Guldpalmevinder “Smagen af kirsebær” fra 1997, er man også som publikum overbevist fra starten. I begge film er der tale om en mand, der kører rundt i sin bil på sin sidste dag, mens han lukker de sidste løse ender undervejs. Kun en række skarpt iscenesatte og stærkt følelsesmættede afskedsscener adskiller Thomas fra sit endelige. Og mens han først på den mest brutale og nødvendige måde siger farvel til sin søn, siden sin ven og sin elsker, får afklaret forholdet til sin fraskilte kone og slutteligt nærmer sig det endelige opgør med familien, som ligger til grund for hele hans væsen, nærmer man sig også en forståelse for beslutningen. Men hvor Kiarostami også bevæger sig i lyset og giver poesien plads i sin film, dykker Staho mere direkte ned i mørket, uddyber den kolde og dystre side af det skandinaviske sjælelandskab og holder sig til en grum og brutal realisme. Han skærer ind til benet, og lidt til. Det gør kort sagt filmen til en af de mest konsekvente og stærkeste dramaer fra den skandinaviske skuffe, der længe har været vist. Takket være skuespillerne og stykkets tæthed rives man med på denne rundkørsel af en roadmovie. Hele filmen er optaget i kun to faste kameraindstillinger. Den ene rettet mod bilens førersæde og hovedpersonen Thomas og den anden rettet mod passagersædet. Når man undervejs oplever handling udspille sig uden for bilen, foregår det stadig indenfor de to faste kameraindstillingers rammer. Copyright: Nordisk Film Filmen er blevet vist på en lang række internationale filmfestivaler, men da den havde premiere i Danmark, kom den mærkeligt nok kun op i fire biografer.